BLOG

Vier aandachtspunten voor het verzinnen van een goede bedrijfsnaam

Iedere ondernemer komt op dat punt: er moet een duidelijke en herkenbare bedrijfsnaam of productnaam komen, het liefst een die blijft hangen én die direct de doelgroep laat zien wat je doet. Dan is het ook nog nodig dat je een bijpassende domeinnaam weet te claimen. Lastig, want alle namen lijken wel bezet. Het is soms moelijker om een naam te bedenken dan je vooraf zelf denkt.

Om je op weg te helpen vind je hieronder vier belangrijke punten als je zelf je bedrijfsnaam gaat bedenken. Waar moet je op letten bij het uitdenken van een bedrijfsnaam of productnaam:

  1. Is de naam nog vrij?
    Of de naam nog vrij is, betekent meer dan even googelen. We zien vaak dat klanten de domeinnaam intoetsen en geen site te zien krijgen. Maar dit is niet per definitie een vrije domeinnaam! Sommige domeinnamen zijn wel geregistreerd, maar niet gekoppeld aan een website. Zo kan het zomaar zijn dat www.milliliter.nl een geweldige bedrijfsnaam lijkt. Je checkt de domeinnaam en ziet “Deze site is niet bereikbaar”, “YES, deze is te registeren” denk je dan en je roept tegen iedereen jouw nieuwe naam. Wat blijkt: een of ander reclamebureau heeft de domeinnaam geregistreerd. Zonde als je dan al dacht dé perfecte naam te hebben. Soms kun je er voor kiezen om de domeinnaam alsnog over te kopen, maar dat kan veel geld kosten, vooral als je al bezig bent geweest met een logo etc.
  2. De domeinnaam is vrij en je kan deze registreren
    Super! Je hebt gegoogeld, de naam lijkt vrij, dus de domeinnaam die je in gedachten had is nog te registreren. Je hebt de naam via ons of een andere partij weten vast te leggen. Kan niet meer stuk, denk je dan! Helaas. Ook dat zegt niet dat de domeinnaam jouw nieuwe merknaam of bedrijfsnaam kan zijn. De domeinnaam ns.nu is bijvoorbeeld nog vrij. Jouw perfecte bedrijfsnaam? Denk daar maar even goed over na. Dit merk is natuurlijk van de Nederlandse Spoorwegen en is bij een bureau geregistreerd. De naam heeft een ®, TM en natuurlijk copyright. Lastig. Want durf je het aan en zit jij niet in het vervoer? Dan kan er soms nog een kansje zijn. Maar er zijn zaken bekend van Apple die een crèche dwingt om de naam te wijzigen, gewoon omdat Apple van Apple is.
  3. Een langere naam als je domeinnaam
    Soms loop je vast en kom je niet op een goede naam. Je gaat dan al snel aan te lange oplossingen denken, dat kan soms prima. Maar soms is dat ook juist de valkuil. Jouw bedrijfsnaam is Aandoenlijk Babymode en speelgoed. Alleen is www.aandoenlijkbabymodeenspeelgoed.nl een véél té lange naam voor een site. Dat is niet te onthouden en het zorgt voor typefouten. Dan moet je korter gaan denken. De domeinnaam hoeft niet altijd ook je complete bedrijfsnaam te zijn. Je wilt dus Aandoenlijk.nl registeren. Helaas, bezet! Probeer ook teveel streepjes in je domeinnaam te voorkomen. Maar mogelijk is aandoenlijkebaby.nl een alternatief of kun je kiezen voor aandoenlijkmode.nl. Zo maak je het makkelijker voor je klanten. Alleen moeten ze wel snappen dat je domeinnaam anders is dan je bedrijfsnaam. Goed met marketing aan de slag dus (en daar helpen we je graag mee)!
  4. Maak combinaties van producten, namen of letters
    Je komt er niet uit. Je hebt eindeloos gezocht naar oplossingen, papieren vol geschreven met opties en nog steeds heb je geen naam bedacht. Denk dan eens aan je diensten, de oprichters, de services die je verleent of jouw favoriete kleur. Soms is de oplossing simpeler dan je denkt. H&M kent iedereen, gewoon de namen van de oprichters als afkorting. Zo was V&D ook niet “Het grote warenhuis waar je van alles kan kopen”, maar gewoon Vroom & Dreesmann afgekort. Denk aan je dienst: Paarden coaching wordt Paard en co, Incassobureau in het Rijk van Nijmegen? Reijck Incasso, een platform met korting en lage prijzen, wordt: Toolow.nl! Moeilijker bedacht dan het lijkt, maar zo simpel en leuk om het verhaal te vertellen.

    Zo kun je alle kanten op met jouw bedrijfsnaam of productnaam. Denk in een andere richting en onthoud: Bekijk de domeinnamen goed, check de registratie én kies liefst een korte domeinnaam zonder allemaal streepjes. Kom je er niet uit en heb je hulp nodig? Onze pakketten bieden altijd een oplossing. We gaan actief met en voor jou nadenken over een passende bedrijfsnaam of merknaam!
tips voor het bedenken van een goede bedrijfsnaam
Foto_StormHeerink_Vakidioot_imStorm

GESCHREVEN DOOR:

Storm Heerink

Met regelmaat delen we 15 jaar aan vakkennis door te bloggen over diverse onderwerpen. Denk aan tips voor goede bedrijfsnamen, over jullie nieuwe huisstijl, waar je rekening mee moet houden als je omzet wilt maken met een website of diensten die we aanbieden. 

Overtuigd en benieuwd hoe we jullie kunnen ondersteunen? Klik op onderstaande knop om direct een afspraak in te plannen. Of lees meer over de windrichtingen die we voor jullie organisatie in kunnen zetten.

Website ontwikkeling

Onze werkwijze is in de jaren geperfectioneerd en zorgt voor doeltreffende en creatieve websites. Gebruiksvriendelijk en herkenbaar

Website ontwikkeling

Van prototype tot content en ontwikkeling. We bouwen jullie website geheel op maat.
Plan een intake

Creatieve campagnes

Creatieve campagnes om producten en merken zichtbaar te maken. We bedenken de concepten, verzorgen het ontwerp en de realisatie.

Creatieve campagnes

Meer aandacht voor je merk, personeel werven, producten verkopen of meer bezoekers naar jouw site. We zorgen dat alles op rolletjes loopt.
Plan een intake

Social media management

We beheren de sociale media van diverse organisaties en zorgen hierbij voor leuke en toepasselijke berichten, klantenservice en professionaliteit.

Social media management

We bepalen de doelen, de uitstraling en insteek van jullie sociale media en zorgen voor actuele content en koppelen alle kanalen zoals website of shop.
Plan een intake

IN WELKE WINDRICHTING VALLEN JULLIE

Zo geeft i'm Storm marketing en reclame vorm.

Een greep uit ons klantenbestand